الأحد، 28 نوفمبر 2010

مصر فى ثوبها الجديد زيرو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كما جائتني عن طريق الايميل...

يعنى يقولك ان من اهم انجازات عصر ما بعد الثورة هى مجانية التعليم.....و اى اسرة فى مصر بتبيع اللى وراها و اللى قدامها علشان الدروس الخصوصية!!!!

يعنى ابويا يسافر و يتغرب و يوفر شقة لولاده من فلوسه محدش دفع له فيها حاجة....... و ييجى بطرس غالى يفرض عليها ضريبة عقارية.!!!!!!!!

يعنى حسنى مبارك يعمل سور لقتل اطفال غزه ..... ويطلع واحد يقولك البرادعى عميل لاسرائيل !!!

يعنى وزير مالية عمل قانون الضرائب العقارية وقال هيدفع عن القصور بتاعته ....... وبعدين يطلع يتعالج على نفقة الدولة

يعنى وزير صحة شريك فى كبرى مستشفيات البلد )دار الفؤاد) و مراته تتعالج على نفقة الدولة

يعنى ناس غلابة و مش لاقيين الزلط حتى ... وعضو مجلس الشعب يطلب منهم ثلث قيمة قرار العلاج على نفقة الدولة رشوة عشان يتعالجوا على نفقة الدولة

يعني نزود و نمد الغاز لإسرائيل مدعم لعشرين سنه جايه و المصريين مش لاقيين أنبوبه بوتاجاز

يعني وزير الإسكان يبقي سمسار اراضي !

ووزير التعليم يبقي بلطجي قديم !

ووزير الصحه بيتعالج علي نفقة الدوله !

يعنى جمال مبارك يسرق فلوسنا وارضنا ويوزعها على اصحابه ...... و ييجى واحد يقولك اللى تعرفو احسن من اللى ما تعرفوش

يعنى تبقى واثق أيام اختيار الدولة المضيفة لكأس العالم 2010 ان مصر هاتخدها هاتخدها لإنعدام الامن فى جنوب أفريقيا و عدم و جود بنية تحتية فى المغرب و فجاة تاخد صفر كبييير من لجنة الفيفا

يعنى يطلع واحد فى التلفزيون يقولك آه البرادعى ...عارفه عارفه دا حمدى غيث بتاع انا البرادعى يا رشدى.........

يبقى تامر حسنى و شعر صدره من علامات الرجولة و لا حول و لا قوة الإ بالله

يعنى يبقى عندك ثلث آثار العالم فى مدينة واحدة بالأقصر و تلاقى دولة زى تونس عدد السائحين فيها اكتر من عندك

يعني تترشح في الانتخابات عن فئة (العمال) وتنجح فتعيش عيشة (الملوك(

يعني الحكومة تمنع التدخين جوه القطار علشان تحافظ علي أرواح الناس .... ويروح القطار بكل اللي فيه مخيش في قطار تاني.

يعنى تبقى الدول العربيه اللى مكانش حد يسمع عنها زى دبى وقطر والبحرين كلها نظام ونضافه------ وحنا اللى كنا بنعلمهم من 30 سنه الزبالة وعدم النظام في كل مكان ورئيس الوزراء بيقول ان وجود الزبالة بالكثرة دي بيدل على الغنى الي عايش فيه الشعب المصري

يعني تبقي نسبة التحرش الجنسي بالفتيات في الشارع المصري والمواصلات العامة اكتر من 80% .....والحكومة تطالب بخلع النقاب !!!!

يعني لما الشعب ما يلاقيش سكن ويروح يسكن في الجبل ويقع عليه يقولوا عشوائيات

يعني لما الناس تتغرب ولما تيجي ترجع تركب عبارة تعدي بيها البحر والعبارة تغرق وحوالي 1500 واحد يموتوا .... يطلع التحقيق انهم ماتوا بنزلة برد عشان لما غرقوا ماكانوش عاملين حسابهم وماتقلوش هدومهم

يعنى قناة ال Bbc فيها مذيعات محجبات... و تلفزيون بلد الأزهر بيمنع ظهور المذيعات المحجبات!!!!!!!!!!!

يعني مصانع الحديد كانت بتبيع الطن ب2000 جنية وييجي بقدرة قادر احمد عز محتكر الحديد يبيعه ب8000 جنية ........ تيجي الحكومة تعمل له قانون تفصيل مخصوص ليه عشان تحميه من بطش الناس

يعني يبقي اليهود نهبوا فلوس العالم عشان الهولوكوست الوهمي ...ويتباهو بقتل اسرانا في تليفزيونهم ومحدش يقولهم حاجه !

يعني يعملوا قانون ضرائب جديد على العقارات ....... والشعب الي مش ناوي يدفع يموت نفسه عشان يجيب الاقرار ويتباع في السوق السودا كمان

لما وزير التربية والتعليم المسئول عن تخريب الثانوية العامة وتعديلها اكتر من مرة خلال 4 سنوات والغاء سنة 6 من الابتدائي ..... يكون رئيس مجلس الشعب وممكن رئيس جمهورية كمان في حالة وفاة الرئيس

يعني قطارين بيخيشوا في بعض .... واللي يتحاسب الكومسري وفي مقولة اخرى البقرة الي كانت واقفة على القضبان

يعنى تروح مستشفى حكومى وتجيب كل حاجة على حسابك(قطن وشاش وأدوية ) ناقص كمان دكاترة وممرضين ووزير المالية وزوجة وزير الصحة بيتعالجوا بالملايين على نفقة الدولة

يعني تبقي عندك بحرين و نيل قناة السويس و11 بحيره وبتستورد السمك من بره !

يعني يتحرق مجلس الشورى .... والشعب يدعي ربنا ان النواب يكونوا جواه

لما الاعلام الحكومي والخاص مش همه الشعب الي مش لاقي ياكل ولا يلبس ولا يسكن وطبعا بدون عمل ...... وهمه كله يعرف مين قتل سوزان تميم والمحكمة هتحكم بايه في قضية مرتضى منصور وشوبير !!!

لما الدايرة الي فيها 2500 صوت ..... مرشح الحزب الوطني ياخد لواحده 13000 صوت

يعنى لما يكون المزارع مش عارف يزرع ارضه بالقمح علشان نحتاج امريكا ------------ ولما يزرعه ياخدوه ارخص من المستورد 3 مرات

لما يمنعونا من زراعة القطن الي بنتميز بيه وبعد كده يروحوا يبيعوا مصانع الغزل والنسيج لمستثمرين يهود يسرحوا العمالة ويقطعوا الشركات ويبيعوها اراضي على النيل

"يعني كلنا خايفين علي مستقبل مصر واللي ماسكينها خايفين علي مستقبلهم هما"

لما يكون الملاك فى الرحاب بتدفع 12 جنيه على المتر مسطح بدل فرق الصيانه ---------- يقوم الباشا هشام طلعت يدى سوزان 50 مليون من جيب امه

يعنى لما تكون اقصى سرعه للسيارة 20 كيلو فى الساعه علشان الطرق متنيله بستين نيله والبلاعات طالعه فى وسط الشوارع واحيانا مفتوحه -------- يطلعوا لنا بقانون حزام الامان وصندوق الطبى علشان ابو مراة الننوس يبيع ويغتنى من دمنا

لما الموظف فى الحكومة بياخد اد مرتبه 500 مرتب رشاوي و يقولك مش عارف يعيش علشان الزيادة السكانية!!!!

لما يكون عندنا مجلس قومى للمرأة و اعلى معدلات طلاق فى الوطن العربى!!!!

لما يكون عندنا مجلس قومى لحقوق الانسان و اعلى معدلات اعتقالات و تعذيب فى اقسام الشرطة.....

لما وزير الاسكان الحرامى يبيع ملايين الامتار ببلاش للمستثمرين مخالفة لقوانين الدوله ------------ ويبيعوا لنا المتر ب 3000 جنيه فى القاهره الجديده

و لما وزير الاسكان يقول لو مخصصتش الآراضى للعائلة أمال هخصص لمين ,,,يبقى اللى اختشوا ماتوا!!!!

و لما بيصرفوا ملايين الجنيهات على المهرجانات و المؤتمرات كل سنة و اول ما يحصل كارثة - كالزلزال او السيول – يقول للشعب اتبرع للضحايا!!!!!

لما طلعت السادات قال بقين على الهوا تترفع عنه الحصانة و يتسجن فى اقل من شهر... و ممدوح اسماعيل صاحب العبارة يسافر من صالة كبار الزوار!!!!!

يعنى تيجى تشترى شقه فى اسكان مبارك لمحدودى الدخل تحسبها تلاقيها واقفه عليك بسعر السوبر لوكس

لما الرئيس يحتفل بليلة القدر و يوزع جوائز على حفظة القرآن الكريم.... و لما الاخوان ييجوا يعملوا حاجة ايجابية - زى مشاريع خيرية او حتى يوزعوا شنط رمضان - يعتقلوهم و يقولوا لا للدولة الدينية

!!!!!!

و لما تتهد على اهلها يطلعوا يقولوا هم اللى غلط دول عشوائيات.... و كنتى فين يا حكومة على رأى معتز الدمرداش؟؟؟؟!!!!!!

و لما يعملوا قانون مرور جديد..... و ضحايا حوادث الطرق سنويا اعلى من نسبة اللى ماتوا فى حرب اكتوبر!!!!

يعنى بلد زيرو و غاز زيرو و مرتبات زيرو و ضمير زيرو تنمية زيرو و انتخابات زيرو و صحة زيرو

الاثنين، 25 أكتوبر 2010

حتى آخر قمر


يا أيها الناس، من قال لكم إن القمر الصناعى المصرى «إيجيبت سات ١» قد اختفى فى ظروف فنية غامضة؟، أو أنه قرر أن يهرب كما هرب المهندسون الذين يشغلونه إلى دول عربية لكى يتمكنوا من شراء الطماطم لأولادهم؟

الحكاية وما فيها أن القمر الصناعى كان على ما يبدو من المؤيدين لتوريث مقعد الرئاسة لجمال مبارك، وبينما كان يجلس فى مداره الفضائى يحلم بيوم التغيير القريب، سمع صوتا هاتفا فى البرية وقادما من جهة شقيقه القمر الصناعى نايل سات الذى لم يفكر بعد فى الهرب برغم كل ما ينوء بحمله من أكاذيب، أو ربما أنه لم يعد قادرا على الهرب من فرط ما ينوء بحمله من أكاذيب، بالطبع لم يكن الصوت الهاتف غريبا على القمر إيجيبت سات، فقد كان صوت قطب الحزب الوطنى وشيخ الطريقة الصفرية الدكتور على الدين هلال الذى كان يعلن فى قناة الحرة أن الرئيس مبارك باق باق باق، وأن الذين يؤيدون رئاسة جمال مبارك إما منافقون أو واهمون،

لذلك قرر «إيجيبت سات ١» أن ينفد بجلده من المذبحة القادمة التى كان البعض يظن أنها ستطال مؤيدى الدكتور البرادعى فقط، فإذا بها ستطال كل من تسول له نفسه أن يختلف مع منهج «حتى آخر نفس» الذى كان الرئيس مبارك قد أعلنه فى خطاب تاريخى لم أعد أذكر تاريخ إلقائه بالضبط، لكننى أذكر أننى صدقت ما قاله الرئيس، مع أن البعض يومها ظن أنه كلام يمكن أن يندرج تحت بند الكلام المرحلى الذى يمكن أن تغيره الظروف، كما غيرت من قبل تعهد الرئيس بألا يرشح نفسه لفترة رئاسية أخرى، ثم أجبرته الظروف على الاستمرار فى الحكم خمس فترات رئاسية كاملة، وها نحن بحمد الله داخلون على الفترة السادسة.

أسمعك تقول لى «طيب وانت زعلان ليه.. ألم تكن من المعارضين للتوريث.. ألا ينبغى أن تسجد لله شكرا وتحمده على أن وفق الرئيس إلى هذا القرار التاريخى الذى أنهى كل أحلام البعض فى تحويل مصر إلى عزبة.. ألا ينبغى أن تشكر الرئيس مبارك لأنه قال فصدق ووعد فأوفى بما قاله منذ سنين فى حوار مع مجلة أكتوبر أن مسألة التوريث ليست مطروحة على الإطلاق لأن مصر ليست سوريا». إذا كنت قد قلت لى ذلك فعلا، فدعنى أبشرك بأننى لست بحاجة إلى مناسبة لكى أحمد الله، فقد أوصانا الله بأن نحمده فى السراء والضراء، وهو سبحانه الذى لا يحمد على مكروه سواه.

أما عن شكر الرئيس مبارك فصدقنى أننى كنت سأشكره من أعماق قلبى لو كان قد قرر أن يدخل التاريخ كأول رئيس سابق فى تاريخ مصر، بعد أن يكون آخر قراراته التاريخية إجراء تعديلات دستورية تقصر مدة الرئاسة على فترتين رئاسيتين فقط، وأقسم بالله غير حانث أننى ساعتها سأحشد كل ما أملكه من قدرات مادية ومعنوية من أجل دعم المرشح الرئاسى الذى يختاره الرئيس مبارك لكى لا تقع مصر فى يد قوى التطرف أو تدخل فى نفق مظلم كما يقول بعض الخائفين من التغيير سواء كانوا مخلصين أو غير ذلك، بشرط ألا يكون هذا المرشح نجله جمال أو أحد أصحاب نجله من أصحاب الأعمال، لاحظ أننى قلت نجله ولم أقل ابنه لكى يعطينى الأستاذ مفيد فوزى درجة فى الأدب مع الرئيس، ولاحظ أننى قلت «أصحاب» ولم أقل «رجال» لأن الرجولة أدب وليست مليارات جاءت ببركة قروض المودعين، ولاحظ أننى لم أقل أسماء المرشحين المحتملين...

لأننى أؤمن بأن دوائر الحكم مليئة برجال محترمين أكفاء يصلحون لتولى مسؤولية البلاد، وأنت تعلمهم وأنا أعلمهم وتعلم لماذا لا أذكر أسماءهم، وحتى لو كانت الأيام ستثبت عدم صلاحية أحدهم أو جميعهم لتولى الرئاسة، فإن ضمان عدم تأبيد الرئاسة بعد تعديل الدستور يكفى لضمان مستقبل البلاد التى عندما نقول مرارا وتكرارا، إنها بحاجة ماسة إلى التغيير، فنحن نقصد أنها بالضرورة تحتاج إلى تغيير الرئيس، وليس إلى تغيير رقم فترته الرئاسية من خمسة إلى ستة.

يبقى عندى سؤال أخير، إذا قاطعتنى وقلت لى «سؤال إيه تانى فى يومك اللى مش فايت ده؟»، وهنا دعنى أطمئنك أنه سؤال لا يخص مستقبل مصر التى ما المسؤول عنها بأعلم من السائل، اعتبره السؤال الوحيد الذى أصبحت مهتما بالعثور على إجابة له، «طب القمر إيجيبت سات واحد واختفى، فين بقى إيجيبت سات اتنين؟، ولا مافيش إيجيبت سات اتنين أساسا؟»

الاثنين، 11 أكتوبر 2010

و يبقى الحمار حماراً


و يبقى الحمار حماراً




غابة فيها حمار ونمر وثعلب . النمر - كالعادة - كان جائعاً وكان معه الثعلب الذي لا يفارقه في حله وترحاله وكأنه رئيس وزرائه .

قال النمر : يا ثعلب هات لي طعاماً وإلا اضطررت لأكلك !!

قال الثعلب : تأكلني؟؟؟!!! لا لا ، الحمار موجود سآتيك به حتى تأكله..

قال النمر : طيب إذهب ولا تتأخر.

ذهب الثعلب في زيارة مكوكية إلى الحمار وقال له : انتبه إن النمر يبحث عن ملك للغابة فاذهب معي حتى تتقرب منه فقد يتوجك ملكاً فتنصبني وزيراً لك .

قال الحمار: هل أنت متأكد يا ثعلب ؟

قال الثعلب : نعم

فأخذ الحمار يفكر بالمنصب الذي ينتظره فرحاً بفرصة عمره وأخذ يبني شكل وهيئة مملكته وحاشيته من الأحلام الوردية التي حلقت به في فضاء آخر .

طبعا وصل الحمار عند النمر وقبل أن يتكلم قام النمر وضربه على رأسه فقطع أذنيه ، ففر الحمار على الفور .

قال النمر : يا ثعلب هات لي 'الحمار' وإلا أكلتك..

قال الثعلب : سأحضره لك ولكن أرجو أن تقضي عليه بسرعة .

قال النمر : أنا بانتظارك.

راح الثعلب للحمار مره ثانية وقال له :

صحيح أنك حمار ولا تفهم ، كيف تترك مجلس

النمر وتضيع على نفسك هذا المنصب ، ألا تريد أن تصبح ملكاً ؟!

قال الحمار : إلعب غيرها يا ثعلب تضحك علي وتقول أنه يريد أن ينصبني ملكاً وهو في الواقع يريد يأكلني .

قال الثعلب : يا حمار، هذا غير صحيح هو حقاً يريد أن ينصبك ملكاً ولكن تمهل ولا تستعجل!!

قال الحمار : إذن بماذا تفسر ضربته على رأسي، حتى طارت أذناي ؟

قال الثعلب : أنت غشيم يا حمار ، كيف ستتوج وكيف سيركب التاج على رأسك ؟ كان يجب أن تطير أذناك حتى يركب التاج على رأسك يا حمار!!

قال الحمار : هه أع أع أع صدقت يا ثعلب ، سأذهب معك إلى النمر الطيب الذي يبحث عن السلام !!

رجع الحمار برفقة الثعلب إلى مكان مره ثانية .

قال الحمار : أع أع أع يا نمر أنا آسف ، لقد أسأت الظن بك !!

قال النمر : بسيطة ما صار شي . ثم قام من مكانه واقترب من الحمار وضربه مرة ثانية على مؤخرته فقطع ذيله ، ففر الحمار مرة أخرى .

قال الثعلب : أتعبتني يا نمر!!!

قال النمر 'متذمراً' : هات لي الحمار وإلا أكلتك!!

قال الثعلب : حاضر!

رجع الثعلب للحمار وقال : ما مشكلتك يا حمار؟

قال الحمار: أنت كذاب وتضحك علي ، فقدت آذاني ثم فقدت ذيلي ، وأنت لا زلت تقول أنه يريد أن ينصبني ملكا ، أنت نصاب يا ثعلب !!

قال الثعلب : يا حمار شغل عقلك ، قل لي بالله عليك كيف تجلس على كرسي الملك وذيلك من تحتك ؟

قال الحمار: لم أفكر في هذه ولم تخطر على بالي..!!

قال الثعلب : لهذا ارتأى النمر ضرورة قطعه.

قال الحمار : أنت صادق يا ثعلب، أرجوك خذني عنده لأعتذر منه وحتى نرتب الأمور .

أخذ الثعلب الحمار معه إلى النمر مرة ثالثة .

قال الحمار: أنا آسف يا نمر ، ومستعد لكل الذي تطلبه مني .

قال النمر : لا تهتم هذه مجرد اختلافات في وجهات النظر .

ثم قام وانقض على الحمار وأطبق بفكيه على رقبته والحمار يصيح 'دع رقبتي !!!... أين أضع التاج..أين أضع التاج..أين أضع التاج؟؟؟!!!!' ولفظ بعدها الحمار أنفاسه الأخيرة .

قال النمر : يا ثعلب خذ اسلخ الحمار وأعطني المخ والرئة والكلى والكبد.

قال الثعلب : طيب.

أكل الثعلب المخ ورجع ومعه الرئة والكلى والكبد .

قال النمر : يا ثعلب أين المخ ؟

قال الثعلب : لم أجد له مخاً يا صديقي !!

قال النمر : وكيف يكون ذلك ؟ !!!

قال الثعلب : لو كان للحمار مخ ما كان ليرجع لك بعد أن قطعت أذنيه وذيله .

قال النمر : صدقت يا ثعلب فأنت خير صديق .


الممثلون حسب الظهور:



النمر : اليهود

الثعلب :
أمريكا

الحمار:
غني عن التعريف


الأحد، 10 أكتوبر 2010

مواطن وعسكرى وبرميل الواحد يعرف مواطن ومخبر وحرامى ما علينا ندخل فى الموضوع على طول
كان با مكان يا سعد يا اكرام وما يحلى الكلام الا بذكر النبى عليه الصلاة والسلام
كنت عندى شغل فى بورسعيد
بورسعيد دى عندى زى متقول كده الفاكهه بتاعتى احلى بلد روحتها واحلى مدينه عشت فيها بالمناسبة انا قعت فيها اربع سنين كانوا لحلى ايام عشتها لوقتنا هذا والله اعلم الايام الجاية هعيش احلى منها ولا لا ؟ الله اعلم !
كنت فى المنصورة واتجهت الى بورسعيد زصلت هناك ركبت تاكسى سواق التاكسى راجل كبارة دمه زى العسل والبورسعيديه كلهم كده الا ما رحم ربى
يعمله خمسة اربعين سنه فضل يرحب بيا
ازيك يت بشمهندس
ازيك ياهم الحاج
اخبارك ايه
الحمد لله هلى كل شئ
يارب دايما يابنى
الله يكرمك باعم الحاج ويرضى عليك
كلام الراجل بخليك هابن عليك تديلو كل اللى معاك قى المحفظة
الولد فاعد منشرح اولا لانى فى بورسعيد وانى بشوف البلد اللى زكرباتى الجمبلة كلها جواها قاعد مركز انا فى العمارات والشوارع اللى كنت بمشى فيها انا تايه فى زكراباتى فى البلد دى وهو ملاحظنى
انت اول مرة تبجى البلد دى ؟
لا باحاج انا كنت عايش هنا بس بسترجع الذكربات
قولى الزمان برجع بازمان
عندك حق ياحج ؟؟؟؟؟؟؟
عمك محمد
ياعم محمد اهلا وسهلا
انا كمان اسمى محمد
عاشت الاسامى
اهلا بيك ياحج
وقعدما نرحب ببعض الراجل من الناس بتوع زمان سمرى وطيب وكان





السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقدم الاعتذار عن عدم كتابتى قى الايام الماضية
وده لانشغالى بحجات جمبلة ولذيذة اتمنى ان كلكم تنشغلو بيها
عشان مطولش عليكم نخش فى الموضوع على طول" بعد بحث وتنقيب وعصر قى الذاكرة عشان طبعا الحكاوى اللى هنقولها على القهاوى وحيرة انى ابدا باى حكاية كلهم جمال كل واحده فيهم بتفرض اولويتها انها تكون بداية القصيد وقى التهاية استقريت على


مواطن وعسكرى وبرميل

الثلاثاء، 5 أكتوبر 2010

مصري طول شاربه ( 84 ) سـم ، ويُـكلِّـفه ( 150 ) جنيها شهريا

هذا عنوان صحفي تناقلته بعض الصحف عن رجل مصري اعتنى بشاربه فأطاله حتى بلغ هذا الطول ، وحتى أصبح مفخرة يفتخر بها ، وتتسابق بعض الصحف في تسجيل السبق الصحفي لهذا الخبر الهام !

وتضمن هذا الخبر وإظهاره محاذير منها :


1 – الاهتمام بتوافه الأمور كما هي عادة بعض – إن لم يكن كثير من وسائل الاعلامومتابعة غير المفيد بل والضار للأمة ، ويترتب على ذلك إهمال ماهو هام ومفيد .

وقد قال رسول الله صلى الله عليه على آله وسلم : إن الله يحب معالي الأمور وأشرافها، ويكره سفسافها . رواه الحاكم وغيره وصححه الألباني .

2 – إظهار هذا الأمر على أنه أمر عادي لا يحتاج إلى نكير .
حتى أصبح من الناس من يفتخر بشِاربه ! بل يُوصف الرجال بـ " طوال الشوارب " !!

ولو تأملوا وعلموا من هو طويل الشوارب لما افتخروا به !!! إن هذا الأمر – أيها الكرام - بحاجة إلى نكير لا إشهار وإقرا .

وقد ثبت في صحيح مسلم من حديث أنس – رضي الله عنه – قال : وُقّت لنا في قص الشارب وتقليم الأظفار ونتف الإبط وحلق العانة أن لا نترك أكثر من أربعين ليلة .

وقال عليه الصلاة والسلام : من لم يأخذ من شاربه فليس منا . رواه الإمام أحمد والترمذي والنسائي وصححه الألباني .

والناس فيما يتعلق بالشارب طرفان ووسط .

فطرف رباه ونماه واعتنى به !

وطرف حلقـه وأزالــه !

والوسط من حف شاربه فوافق السنة ، ولذا كان الإمام مالك – رحمه الله – يقول : يؤخذ من الشارب حتى يبدو طرف الشفة وهو الإطار ، وذكر ابن عبد الحكم عنه قال : وتحفى الشوارب ، وتعفى اللحى ، وليس إحفاء الشارب حلقه ، وأرى أن يؤدب من حلق شاربه .

وقال الإمام مالك في حلق الشارب : هذه بدع ! وأرى أن يوجع ضربا من فعله .

وقال ابن خويز منداد قال مالك : أرى أن يوجع من حلقه ضربا ، كأنه يراه ممثِّـلا بنفسه .

وقال أشهب : سألت مالكا عمن يحفي شاربه ؟ فقال : أرى أن يوجع ضربا ، وقال لمن يحلق شاربه : هذه بدعة ظهرت في الناس .

وهدي النبي صلى الله عليه على آله وسلم هو خير الهدي ، وقد كان صلى الله عليه على آله وسلم يحف شاربه ، وربما أمر الحجام أن يأخذ من شاربه .

قال المغيرة بن شعبة – رضي الله عنه – : ضفت رسول الله صلى الله عليه على آله وسلم . قال : وكان شاربي قد وفّـى ، فقصّه لي على سواك ، أو قال أقصه لك على سواك . رواه أحمد وأبو داود وغيره ، وصححه الألباني .

وفي رواية قال : فوضع السواك تحت الشارب فقصّ عليه .

والنبي صلى الله عليه على آله وسلم عبّر – فيما يتعلق بالشارب - بألفاظ منها :
)
قص الشارب – حفّ الشارب – إحفاء الشارب – إنهاك الشوارب (ولم أرَ في حديث واحد التعبير بلفظ ( حلق الشوارب ) مع أنه صلى الله عليه على آله وسلم عبّر بهذا اللفظ فيما يتعلق بالنسك ، وفيما يتعلق بالعانة .

وعبّر فيما يتعلق بالإبط بالـ ( النتف ) .فلما تباينت الألفاظ اقتضى الأمر التغاير في الأفعال ألفاظ الشارع مقصودة لذاتها .

وكان ابن عمر يحفي شاربه حتى يُنظر إلى بياض الجلد ، ويأخذ هذين يعني بين الشارب واللحية .
رواه البخاري عنه تعليقا .

وقصّ الشوارب لِـحِـكم منها :

1 - مخالفة المشركين ، لقوله صلى الله عليه على آله وسلم : خالفوا المشركين ، أحفوا الشوارب ، وأوفوا اللحى . رواه مسلم .

وقال أيضا : جزوا الشوارب ، وأرخوا اللحى . خالفوا المجوس . رواه مسلم .
فالمسلم مُستقل الشخصية ، صاف المعتقد .

2 - ذكر ابن حجر من فوائد وحكم قص الشارب : الأمن من التشويش على الآكل ، وبقاء زهومه المأكول فيه . وما ذكره ابن حجر ذكره الطبري قبله ، فإنه قال : وقص الشارب أن يأخذ ما طال على الشفة ، بحيث لا يؤذي الآكل ، ولا يجتمع فيه الوسخ . انتهى .

3 – وأضيف على ما ذُكر : تقذّر الناس له ، بحيث إذا شرب ( طويل الشوارب ) من الإناء وانغمس شاربه في الإناء كره الناس الشرب بعده ، واستقذروه .

ولذا جاء النهي عن النفخ في الشراب والتنفس في الإناء ، لئلا يتأذى الذي يشرب بعده ، ولأمن انتقال الأمراض .

ولو لم يكن في قص الشارب إلا امتثال أمر النبي صلى الله عليه على آله وسلم والاقتداء به لكفى .
كيف ومن لم يأخذ بشاربه فليس على سنة النبي صلى الله عليه على آله وسلم وليس على هديه ؟

فهذا مما ورد في الشارب في قصّه وحفّـه وهدي النبي صلى الله عليه على آله وسلم فيه ، أحببت إيضاح هذا الأمر ، لأن الناس أُمِروا بإكرام اللحى فما فعلوا ، وأمِروا بإهانة الشوارب فما امتثلوا .

والله سبحانه وتعالى أعلى وأعلم .

وسبحانك اللهم وبحمدك . أشهد أن لا إله إلا أنت . أستغفرك وأتوب إليك

الأربعاء، 29 سبتمبر 2010

احكى وقول

فى اولى حكايات حكاوى القهاوى كنت واقع فى حيرة ابتدى بأي حكاية واى نوع حكايات انا عشتها او حكايات اتحكيتلى او حكايات قرأها ووقفت مع نفسي وقفه مصحوبه بحيرة كبيرة وزي معبد الحليم قال لو بدينا ياحبيبي نبتدى بمين الحكايه سألت نفسي نفس السؤال وهان استحضرنى الهام ان اكتب مايخطر على زهنى وبعد تفكير عميق مصحوب ببعض الشوشرة من اصدقاء جمبى ققرت انى ابتدى ب

حكاوى القهاورى

القهاوى دى طبعا مش القهاوى اللى فيها الشيشة او المعسل لا طبعا اوعى دماغك ياخدك لبعيد، بصراحة وانا بفكر اعمل المدونه دى جه فى زهنى برنامح لسامية الاتربى اللى بيحمل نفس اسم المدونه وبصراحة بالرغم من انى كنت صغير ساعتها كنت بحب البرنامج ده اول سبب البساطة اللى فيه تانى سبب ان الاستاذه سامية كانت بتجيب نماذج من الانسان المصرى اللى بجد فى شكله وكلامه وعيشته المصرى الاصلى مش المصرى المضروب بتاع اليومين دول والمضروب هنا بتحمل معنيين فيها توريه مظبوط الاولى المزيف والتانية المضروب بمعنى كل حرف فى الكلمه وده مش موضوعنا الوقتى هنتكلم فيه بعدين تالت حاجة ان ضيوف البرنامج كانوا بيحكو عن ايام احنا مفتقدنها فى زمانا ده من كل حاجه وهان قولى زى متحب سوء عيشه او مزاج لا مش اللى فى ادماغك اقصد البال المرتاح والمزاج العالى (ثومه ،حليم ،عبد الوهاب نجاة شادية .........................الخ) كان المزاج فى السحاب بالرغم انهم كانو بيعيشو فى ظل استعمار اجنبى سوء كان متمثل فى اسرة محمد على او الاستعمار البريطانى واحد هيقولى ودى تفرق ايه عن ايامنا الوقتى ماحنا فعلا فى ظل او تحت راية المستعمر اوله يابنى متخبطش فى الحلل اه فهمتك تقصد المستعمر الاجنبى اللى غزى عقولنا وتفكرنا واثر على العيشه بتاعتنا تقصد ده ، لا مفيش اصل افتكر حاجه تقصد الاسرة الحاكمة بتاعت تيييييييييييت اظاهر انا اللى بخبط فى الحلل اسف ...........
المهم اتمنى انى اقدر اكمل كتابة فى المدونه على الكتابة فى المدونه دى ان شاء المولى عز وجل ويارب الاقى قبول واعجاب فى الكتابات اللى هتنكتب والحكايات اللى هتتحكى